Knarren OD64 Kilroy

Knarr OD64 Historie

Byggeår: 1969 Bådebygger: Børresens Bådeværft, Vejle, Danmark

Søsat første gang 5 Maj 1969. OD 64 er den sidst byggede træ Knarr i verden.

1. ejer: Ib Asboe Jørgensen, Århus. Æresmedlem i Århus Sejlklub, æresmedaljer i KDY.

Navn: Svip
Hjemhavn: Århus Sejlklub

2. ejer: Jørgen Skovsgaard Sørensen, Humlebæk, Admiral i Knarrklubben 1974
Købt 1972
Navn: Svip
Hjemhavn: Sletten

3. ejer: Simon Christiansen, 2970 Hørsholm
Købt 1974
Navn: Gulnare
Hjemhavn: Rungsted
Båden: 1978 fik båden større overhaling på byggeværftet i Vejle og stod som ny igen

4 ejer: Mogens og Gitte Carreby, Admiral 1997 Fakse/Præstø
Købt 1979
Bådens navn: Sofie
Hjemsted: Rungsted og fra 2004 Præstø
Båden: 2009 fik både igen en større overhaling af Walsted bådebyggeri med nyt dæk og ny mast, igen stod båden som ny. Er omhandlet i Fynske mediers lørdagstillæg den 21. februar 2009 med billeder og beskrivelse.

5 ejer og nuværende: Johannes Johannesson, Espergærde
Købt 2018
Bådens navn: Kilroy
Hjemhavn: Helsingør Nordhavn
Båden: Står i Hal 16 hvor en større overhaling er i gang for at få båden til at stå igen som ny. Arbejdet omhandler:

  • Installation af nyt ror (færdigt)
  • Bund repareres og renses ned indtil træ (færdigt)
  • Restaurering af kahytstag med skydekap (i gang)
  • Cockpittet repareres og ombygges (i gang)
  • Restaurering indvendig (i gang)
  • Kølbolte skiftes, hvis nødvendigt (i gang)
  • samt lak og maling overalt.

Link til Knarrklubben hvor meget information kan hentes, billeder, tegninger, klasseregler osv., https://www.knarr.dk

Knarren

Længde: 9,28 m, Bredde: 2,12 m, Dybgang: 1,30 m, Deplacement: 2.300 kg, Storsejl areal: 17,5 m2 Fok areal: 9,1 m2, Samlet sejl areal: 26,6 m2

pastedGraphic.png

Om båden

Knarren blev designet af nordmanden Erling L. Kristofersen i 1943.

Navnet refererer til en skibstype fra vikingetiden, et handelsskib.

Båden blev oprindeligt bygget i træ over en læst. Denne byggemetode gjorde at bådene er meget ens. Mere end 300 træ Knarrer er blevet bygget siden 1943. I 1973 fik Børresens Bådebyggeri i Vejle rettighederne til at bygge Knarren i glasfiber. Glasfiber Knarren blev konstrueret så den vægtmæssigt og i egenskaber var så ens som det var muligt med træ Knarren. Der er indtil videre bygget mere end 160 glasfiber Knarrer.

I 1948 blev Knarren godkendt som entype klassebåd af Kongelig Norsk Seilforening og der blev udarbejdet et internationalt klasseregel sæt. I 1954 blev Knarren godkendt i Danmark som national entype klasse. I 1953 kom den første Knarr til San Francisco bugten.

Knarren udviklede sig hurtigt som klasse i Norge, først i Oslo og senere i Bergen. Der er på nuværende tidspunkt 100 både i Norge, flest i Oslo. I San Francisco blev Knarren også meget populær, den passede godt til den, til tider meget blæsende bugt. Der er nu 40 både i San Francisco. I Danmark blev Knarren hurtigt en meget attraktiv entype klasse med mange dygtige sejler. Der er nu 110 både i Danmark, hovedvægten af både ligger i Øresund men også omkring Svendborg findes der en flåde. Der findes også et mindre antal både i Tyskland samt nogle stykker i Frankrig.

I 1968 blev de nationale Knarr admiraliteter fra Norge, USA og Danmark enige om at lave regler ”Deed of Trust” for et International Knarr Championship (IKC), som skulle afholdes skiftevis mellem Norge, Oslo og Bergen. San Francisco og Danmark. Allerede året efter blev det første IKC afholdt i San Francisco af San Francisco Yacht Club. Siden da har denne meget prestigefyldte sejlads været sejlet i de respektive lande.

Knarren er en meget stram entype men den har også udviklet sig i takt med nye byggemetoder. Fra træ til glasfiber, men også glasfiber skrog med træoverbygning er bygget. Træmasten er nu blevet erstattet af et moderne aluminiums mast og bom. Ændringerne som har gjort båden lettere at vedligeholde, billigere at fremstille men uden at det er gået ud over dens klassiske udseende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *